ARISE Kampen

ARISE Kampen

Recensie Mattheus Passion 29 maart 2013

RecensiesPosted by Ria Weerdmeester 26 May, 2013 09:53:26

Meesterlijke Mattheus door Arise in Zwolle

In de overvloed van de vele passie-activiteiten en uitvoeringen van lijdensmuziek was het een verademing om de uitvoering van de Mattheuspassion in de Grote of Sint-Michaelskerk te Zwolle bij te wonen. Onder leiding van dirigent Wolfried Kaper werd door gemengd koor Arise uit Kampen, het Ensemble Conservatoire, het Jongenskoor Dalfsen en diverse solisten een bijzondere prestatie neergezet. In een goed gevulde kerk werd met het magistrale ‘Kommt ihr Töchter, helft mir Klagen’ waarmee Bach’s meesterwerk uit 1728 begint, de toon gezet voor een muzikale avond van hoog niveau. Het publiek, deels meelezend in de meegebrachte partituren (iets wat onlosmakelijk aan de uitvoeringen van de Passionen lijkt te zijn verbonden) kreeg een ingetogen en stijlvolle Mattheus Passion te horen. Een ander hoogtepunt was het uiterst beheerst gezongen ‘Wenn ich einmal soll scheiden, so scheide nicht von mir’ wat opviel door de wijze waarop het koor zeer dicht bij de tekst bleef. Dit koraal kreeg het karakter van een tekstueel middelpunt in de uitvoering. In een tempo dat recht deed aan de ruime akoestiek leidde Kaper koor en musici vastberaden door de ruim 3 uur durende partituur.

Van de solisten viel mezzosopraan Sara Klein Horsman in het bijzonder op. Hoewel pas recent afgestudeerd, zette ze een bijzonder mooie altpartij neer, waarin ze klank, toonzetting en verstaanbaarheid combineerde tot een prestatie van formaat. Een veelbelovende solist waarvan we zeker meer zullen gaan horen. De Christuspartij, gezongen door Romain Bischoff, kenmerkte zich door een stevig geluid met gepaste dynamische aanpassingen aan de tekst, waarbij het ruime vibrato in Bischoffs stem opviel, niet door iedereen even sterk gewaardeerd. Maar gelukkig verschillen smaken. De evangelist-verteller Henk Gunneman was bijzonder goed op deze ‘rol’ gecast: helder en vertellend nam hij de verbindende teksten waar. Aart Mateboer, die vorig jaar in dezelfde productie nog de evangelist vertolkte, was wat vertragend in de tenoraria’s, maar ondanks de soms wat moeilijke verstaanbaarheid, waren de solo’s hem toevertrouwd. Ira Spaulding maakte indruk met zijn vertellende warme stem, waarmee hij de luisteraars met zijn basaria’s aan zich bond. De wijze waarop hij gezongen dialogen uitbeeldde door de collega- solisten met wie hij muzikaal in gesprek was daadwerkelijk aan te kijken, in plaats van het publiek in te kijken, versterkte het verhalende karakter van Bachs lange oratorium.

Terwijl de koralen in de Mattheus Passion in de regel relatieve rustpunten zijn voor koor en orkest, was daar bij de uitvoering door Arise geen enkele sprake van. Zowel de instrumentalisten als het koor droegen bij aan koralen met juist gedoseerde expressie en zuivere dictie, waarbij mooi toegepaste dynamiek de koralen tot pareltjes verhief. Het is een ware kunst om expressie niet te verwarren met wolligheid of sentiment, maar Kaper liet met zijn interpretatie zien dat hij deze kunst verstaat en heeft met Arise een Mattheus ten gehore gebracht waar menig professioneel koor jaloers op kan zijn.

De lange zit werd ruimschoots gecompenseerd door de wijze waarop het stuk werd uitgevoerd, waarbij het gerust verrassend genoemd mag worden dat een amateurkoor op zo’n hoog niveau presteert. Hopelijk gaan we dit koor vaker terugzien op de concertagenda van de Grote of Sint-Michaelskerk ter Zwolle.



  • Comments(0)//www.arisekampen.nl/#post95