ARISE Kampen

ARISE Kampen

Daniel Vecht en de Matthäus Passion

Blog Wolfried Kaper - dirigentPosted by Ria Weerdmeester 04 Feb, 2017 18:36:29

" En ik voel het als een hele eer (en opgave!) om de Christuspartij te vertolken..."

Toen ik nog studeerde deed ik auditie voor Bach Koor Holland. In een klein kerkje in Naarden kwam ik voorzingen voor onder andere gepensioneerd Christus-vertolker Max van Egmond. Tot mijn grote vreugde werd ik die middag gebeld dat ik was aangenomen. In dat eerste seizoen bij Bach Koor Holland werd ik heerlijk ondergedompeld in de grote koorwerken van Bach. De Hohe Messe, Het Weihnachtsoratorium en De Mattheus stonden op het programma, alle drie met een tournee door het land.

Het orkest waar BKH mee uitvoerde was het Concertgebouwkamerorkest, en wat voelde ik me altijd bevoorrecht om met deze topmusici op 1 podium (eerste rang!) te staan. En op Goede Vrijdag was de uitvoering in de grootse Pieterskerk in Leiden. Maarten Koningsberger, toen mijn docent, zong dan vaak de Christuspartij en ik lette vanuit het koor natuurlijk goed op hoe hij die rol vertolkte..

De Mattheus is een stuk waar je een leven lang mee bezig kan blijven, nieuwe aspecten en vondsten kan blijven ontdekken. Ongelofelijk te bedenken dat dat door 1 mens alleen is geschreven! En ik voel het als een hele eer (en opgave!) om de Christuspartij te vertolken. Een rol waar zo veel in zit: de combinatie van het goddelijke en het menselijke, maar ook het vurige en het begripvolle.
De overtuiging, maar ook de twijfel.

Bij mijn mooiste Mattheus-ervaring tot nu toe, zat ik in het publiek. In de winter van 2011 was ik een weekje in mijn lievelingsstad Berlijn. Ik kwam er bij toeval achter dat diezelfde week de Berliner Philharmoniker de Mattheus Passion uitvoerde in een geënsceneerde versie, onder regie van Peter Sellars.

Aan de kassa van de Philharmoniker bleek dat er nog precies 1 kaartje beschikbaar was.. Kosten: 120 euro. Ik heb niet getwijfeld en dat laatste kaartje gekocht. Het bleek elke euro dubbel en dwars waard.. Dirigent Sir Simon Rattle, Mark Padmore als evangelist en een van mijn favoriete baritons Christian Gerhaher zong daar de basaria’s.. Het koor en de solisten zaten om de evangelist en de Christus heen en namen volledig deel aan het verhaal in een prachtig sobere regie.

Achteraf heb ik een interview gezien met Peter Sellars over het repetitieproces van deze productie. Hij vroeg de doorgewinterde koorzangers of ze het openingskoor wilde zingen voor een voor hun dierbaar persoon die een zware tijd doormaakt of er niet meer is.. Liet de twee koren met die gedachte naar elkaar toe zingen.. De doorgewinterde koorzangers die in hun werk normaal voornamelijk aan het zenden en presteren zijn, werden hier gevraagd ook elkaars zang te ontvangen en werden onderdeel van het publiek en het verhaal. En dat kreeg ik daar in de Philharmoniker helemaal mee.

Hier het openingskoor van die uitvoering:

Ik zie uit naar Goede Vrijdag en de samenwerking met Wolfried Kaper, mijn collega solisten en naar Arise!

Daniël Vecht



Save

  • Comments(0)

Fill in only if you are not real





The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.